10.22081/sn.2023.73968

با من دوست می‌شی؟

موضوعات

سفر به دنیای کتاب، کارتون و بازی

هاجر زمانی

  • با من دوست می‌شی؟

تنهایی کارتون دیدن اصلاً کیف نمی‌دهد! مخصوصاً اگر یک سفر به «جزیره‌ی نارنگی‌ها» باشد!

اجازه بدهید کمی از داستانش را برای‌تان تعریف کنم. این کارتون ماجرای یک پسرکوچولوی شجاع به نام «اِلمر» است. اِلمر با مادرش زندگی می‌کند. مادر المر کارش را از دست می‌دهد و آن‌ها به شهر دیگری می‌روند.

یک روز المر از دستِ مادرش عصبانی می‌شود. از خانه بیرون می‌رود. با یک گربه عجیب و غریب و سخن‌گو آشنا می‌شود. گربه به المر می‌گوید به جزیره‌ی نارنگی‌ها برود. آن‌جا یک اژدها هست که می‌تواند او را به آرزوهایش برساند.

شما اگر جای المر بودید چه‌کار می‌کردید؟ المر به آن سفرِ شگفت‌انگیز می‌رود. آن‌جا می‌فهمد که باید کارهای سختی انجام بدهد. مثلاً نجات یک اژدها! اما آن‌ها باید جزیره را هم نجات بدهند!

فکر می‌کنید المر می‌تواند این کار را بکند؟‌ اصلاً به آرزویش می‌رسد؟

جالب شد‌، نه؟ انیمیشن «اژدهای پدر من» پر از ماجراجویی و خنده است. اگر با مامان و بابا و خواهر یا برادرتان آن را ببینید،‌ بیش‌تر هم خنده‌دار می‌شود!

این کارتونِ جذاب را کشور ایرلند در سال 2022 ساخته است.

 

  • بلدی به زبونِ پشه‌ای حرف بزنی؟

می‌دانی پشه‌ها به چه زبانی صحبت می‌کنند؟ من هم نمی‌دانستم؛ اما یک کتاب خواندم که به زبانِ بامزه‌ی پشه‌ای بود. داستانِ پنج تا پشه‌ی بامزه که با هم به دنیا می‌آیند و خواهر و برادرند. آن‌ها یک تیرِ چراغ برق می‌بینند. از نور آن خیلی خوش‌شان می‌آید. پرواز می‌کنند و پیشِ تیرِ چراغ برق می‌روند. او هم برای‌شان یک داستان تعریف می‌کند: «یکی بود، یکی نبود...» اما این شروعِ ماجراست؛ چون برای پشه‌ها کلی سؤال به وجود می‌آید. پشه‌ها می‌پرسند: «کی بیز؟ کی نبیز؟»

درست است! این زبان پشه‌ای است. بهتان قول می‌دهم با خواندنِ این کتاب کلی می‌خندید و بهتان خوش می‌گذرد. تازه! با زبان پروانه و لاک‌پشت هم آشنا می‌شوید.

برای پدرها و مادرها: بچه‌ها در این کتاب با سؤال کردن و ضرورت آن آشنا می‌شوند و تفکر فلسفی پیدا می‌کنند.

مجموعه سه جلدی «بیز بیز پشه» را خانم «طاهره ایبد» برای شما بچه‌ها نوشته است. جلد اول «بیز بیز پشه» است. جلد دوم «ویز ویز تره» و جلد سوم «خان بیز پشه». این کتاب‌های بامزه را انتشارات «مهرک» برای شما چاپ کرده است.

 

  • منم یار مهدی(عج)

«چراغونی» اسم یک بازی خوب است که برای شما بچه‌های ایرانی درست شده. چند تا بازی مختلف دارد، مثل: نقاشی، جورچین، کارت حافظه و سه‌تایی‌ها. در چراغونی تو به عنوان یک یاور و دوستِ کوچولوی امام زمان(عج) بازی می‌کنی. شعرهای قشنگی هنگام بازی پخش می‌شود که مربوط به امام زمان(عج) است. این بازی را هم تنهایی می‌توانی انجام بدهی و هم با پدر و مادر و خواهر یا برادرت.

این بازی را «گروهِ آلبالو» برای بچه‌های مهدوی ساخته است.

برای پدرها و مادرها: این یک بازی سرگرمیِ آموزشی است که قصد دارد مفاهیم دینی را از طریق بازی و سرگرمی و غیرمستقیم به خردسالان آموزش دهد.

 

CAPTCHA Image